Vernieuwd Noorderbrugtracé verlegt grenzen
In Maastricht demonstreert bouwonderneming Strukton Civiel in de zomer van 2017 een knap staaltje civiele techniek. Een nieuw, 180 meter lang brugdeel van het Noorderbrugtracé wordt dan inclusief pijlers en fundering in één keer op zijn plaats geschoven. Solines leverde de stalen buizen voor de funderingspalen die het nieuwe brugdeel gaan dragen.
Het project maakt onderdeel uit van de infrastructurele aanpassingen die de doorstroom door en rondom Maastricht moeten verbeteren. In de nieuwe situatie zal het weg tracé na de brug over de Maas in westelijke richting lopen in plaats van zuidwestelijk. Om ontregeling van het verkeerssysteem tijdens deze ingrijpende aanpassing te minimaliseren is gekozen voor een unieke oplossing. Het nieuwe brugdeel zal in eerste instantie pal naast de Noorderbrugaansluiting worden opgebouwd. Het bestaande tracé blijft daardoor in bedrijf. Onder de bestaande brug worden in de tussentijd de nieuwe funderingspalen aangebracht.
Beperkte werkhoogte
Onze klant kreeg de opdracht om de funderingspalen onder de bestaande brug trillingvrij en geluidarm aan te brengen. Afhankelijk van de beschikbare hoogte worden buisdelen in verschillende lengtes met spuitlans en boorpunt in de grond geboord. Vervolgens wordt een volgend buisdeel op het eerste buisdeel gelast. Uiteindelijk worden de buizen afgevuld met bewapend beton.
Korte buisdelen op maat gezaagd
Onze klant koos voor dit project voor op maat gezaagde buizen van Solines BV. Inclusief aangelaste boorpunten en alle boorpalen werden voorzien van een spuitlans. Door prefab opleveren van al het benodigde materiaal kon onze opdrachtgever de funderingspalen voor dit project zeer efficiënt aanbrengen.
In totaal werden 421 buisdelen met Ø 508 x 8,8mm in kwaliteit X60 geleverd. Alle delen werden voor deze opdracht op maat gezaagd, variërend in lengten van 3,60 m tot 10,40 m. Bovendien werden de buizen voorzien van een bevel ten behoeve van het op elkaar lassen in het werk.
Korte buisdelen op maat gezaagd
Onze klant koos voor dit project voor op maat gezaagde buizen van Solines BV. Inclusief aangelaste boorpunten en alle boorpalen werden voorzien van een spuitlans. Door prefab opleveren van al het benodigde materiaal kon onze opdrachtgever de funderingspalen voor dit project zeer efficiënt aanbrengen.
In totaal werden 421 buisdelen met Ø 508 x 8,8mm in kwaliteit X60 geleverd. Alle delen werden voor deze opdracht op maat gezaagd, variërend in lengten van 3,60 m tot 10,40 m. Bovendien werden de buizen voorzien van een bevel ten behoeve van het op elkaar lassen in het werk.
Spectaculaire inschuifoperatie
Zodra de nieuwe fundering en het nieuwe brugdeel gereed zijn kan de spectaculaire inschuifoperatie van start gaan. Deze is gepland in de periode van 7 tot en met 21 augustus. Dit huzarenstuk zal dag en nacht doorgaan en is vanaf een tribune en online te volgen. De brug over de Maas is gedurende die twee weken afgesloten voor verkeer.