Treinverkeer ongehinderd door trillingvrij geboorde brugfundering
Geboorde brugfundering maakt trillingvrij
De verkeersbrug in Denderleeuw in België was hoognodig aan vervanging toe. De nieuwe nieuwe Kemelbrug moest pal aan de bestaande spoorbrug komen te liggen. Om treinverkeer niet te hinderen is gevraagd boorpalen voor de fundering trillingvrij te boren. Met prefab buizen inclusief spuitlans en door de klant aangeleverde boorpunten.
De huidige brug in de Wellestraat in Denderleeuw dateert al van 1920 en is dringend aan vervanging toe. Sinds 2013 geldt er voor deze brug een verbod voor zwaar verkeer. Onlangs is begonnen met de aanleg van de fundering voor de nieuwe Kemelbrug.
Tubexpalen trillingvrij boren
Voor de fundering van de Kemelbrug worden Tubexpalen gebruikt. In totaal 78 boorpalen met een buisdiameter Ø 457 mm en paallengte variërend van 18 tot 23 m. Twee landhoofden en twee tussen steunpunten worden in een tijdspad van vier weken aangebracht. De stalen buizen worden door twee palenboormachines volledig trillingvrij geboord.
Prefab buizen van Solines Welding & Contruction
De buizen worden geleverd door Solines B.V. en zijn van een hoogwaardige staalkwaliteit. De boorpalen worden volledig prefab aangeleverd door Solines Welding & Construction. Er is maatwerk geleverd door aanlevering met aangelaste boorpunt en inclusief spuitlans. Hierdoor kan onze klant een optimale doorlooptijd garanderen aan zijn opdrachtgever. De klant ervaart dit als zeer prettig.
Fraai uiterlijk
De nieuwe brug komt enkele meters voor de oude te liggen, iets meer richting het centrum van Denderleeuw. Hij zal bestaan uit stalen liggers omhuld met beton, meer bepaald ‘zichtbeton’ voor de esthetische afwerking. De borstweringen bestaan uit een staalstructuur met polycarbonaatplaten. Het wegdek wordt in asfalt aangelegd, de fiets- en voetpaden in betonstraatstenen.
Eind 2016 zal de nieuwe brug in gebruik worden genomen. Tot die tijd blijft de oude brug wel in gebruik, maar gesloten voor zwaar verkeer.